"Ya Allah Berikan kekuatan dalam mengharungi setiap perjalanan di dunia ini. Semoga beroleh kebaikan dan di jauhkan segala kejahatan. Aamiin"

Rindu Akan Selalu BersamaMu Ya Allah , Kirimkan Juga Rinduku Ini DiHatinya Setiap Saat.. Aaminn

Thursday, December 16, 2010

~10 Muharram Punya Kisah~

......hari nie adalah 10 muharram d'kalender islam, banyak fadilat yang kita boleh buat d'hari yang mulia ini, banyak yang perlu kita tahu. so korang nak tahu ke? klu nak tahu mari kita hayati bersama fadilat 10 muharram ini.......

  1. Melapangkan masa/belanja anak isteri. Fadilatnya - Allah akan melapangkan hidupnya pada tahun ini.

  2. Memuliakan fakir miskin. Fadilatnya - Allah akan melapangkannya dalam kubur nanti.

  3. Menahan marah. Fadilatnya - Di akhirat nanti Allah akan memasukkannya ke dalam golongan yang redha.

  4. Menunjukkan orang sesat. Fadilatnya - Allah akan memenuhkan cahaya iman dalam hatinya.

  5. Menyapu/mengusap kepala anak yatim. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan sepohon pokok di syurga bagi tiap-tiap rambut yang disapunya.

  6. Bersedekah. Fadilatnya - Allah akan menjauhkannya daripada neraka sekadar jauh seekor gagak terbang tak berhenti-henti dari kecil sehingga ia mati. Diberi pahala seperti bersedekah kepada semua fakir miskin di dunia ini.

  7. Memelihara kehormatan diri. Fadilatnya - Allah akan mengurniakan hidupnya sentiasa diterangi cahaya keimanan.

  8. Mandi Sunat. Fadilatnya - Tidak sakit (sakit berat) pada tahun itu. Lafaz niat: "Sahaja aku mandi sunat hari Asyura kerana Allah Taala."

  9. Bercelak. Fadilatnya - Tidak akan sakit mata pada tahun itu.

  10. Membaca Qulhuwallah hingga akhir 1,000X. Fadilatnya - Allah akan memandanginya dengan pandangan rahmah di akhirat nanti.

  11. Sembahyang sunat empat rakaat. Fadilatnya - Allah akan mengampunkan dosanya walau telah berlarutan selama 50 tahun melakukannya. Lafaz niat: "Sahaja aku sembahyang sunat hari Asyura empat rakaat kerana Allah Taala." Pada rakaat pertama dan kedua selepas Fatihah dibaca Qulhuwallah 11X.

  12. Membaca "has biallahhu wa nik mal wa keel, nikmal maula wa nikmannaseer". Fadilatnya - Tidak mati pada tahun ini.

  13. Menjamu orang berbuka puasa. Fadhilat - Diberi pahala seperti memberi sekalian orang Islam berbuka puasa.

  14. Puasa. Niat - "Sahaja aku berpuasa esok hari sunat hari Asyura kerana Allah Taala." Fadilat - Diberi pahala seribu kali Haji, seribu kali umrah dan seribu kali syahid dan diharamkannya daripada neraka.

.......nie la fadilatnya yang ima tahu semoga mendapat sikit ilmu yer......

tapi kan korang..ima nak kongsi sikit dengan semua..apa orang2 tawau terutama ibu2..makcik2 d'tawau..xtau la kat tempat korang sama ke x...hehehe orang tua2 kat tawau ari nie, banyak sangat turun kat bandar..tau kenapa, sebab dorang trun nak beli baldi, talam, kuali, pisau dan macam2 la lagi....ima sendiri xtau apa motif dorang buat mcm nie...mak ima pun xterkecuali dengan semua nie...semua barang nak d'belinya..huhuhu penat jalan ari nie......

ima ada juga tanya..kenapa semua kene buat mcm nie...dorang sendiri xda jawapannya...yang dorg bg tau ima...org tua2 yang dlu2 da buat benda nie da lama..so dorang main ikut je la..hehehe kali dorng beli sebab barang tahan lama kali tue..hahaha xtau la ima..ima main2 je tue..apa pun semoga mendapat berkat la..

p/s: penat berjalan sehingga xda tenaga tuk dia..

2 Sudah Luah:

Anonymous said...

penat mengangkat baldi dgn periuk

QueenImah said...

iya bah...huhu